Geshockeerd

Vandaag was ik samen met Lomme op school om hem in te schrijven.  Ik vond het een goed idee om hem eens te laten kennismaken met het klasgebeuren dus vroeg ik aan de juf als ze het goed vond dat we even bleven.  Achteraf gezien was dit misschien niet het beste moment want 2 wenende kleuters moesten eerst gesust worden voor het ochtendritueel kon beginnen.  Lomme zijn gezicht overtrok al bij het zien van al die tranen.

Ik stond in een hoekje onopvallend te wezen toen hard geklop op de deur mijn aandacht wegtrok van de kring.

*KLOP* dus.
De deur gaat 30 cm open.
Een krijsend kind met lolly in de mond! wordt door de gecreëerde opening geduwd.  Hoewel ik vlak bij de deur sta, kan ik enkel een volwassen arm herkennen.
Daarna gaat de deur resoluut dicht.

Geshockeerd was ik.  Is dat tegenwoordig de manier waarop we met mensen omgaan?  Meneer of mevrouw was al 10 minuten te laat met zijn kleuter.  Daarnaast had de juf alle moeite van de wereld om die lolly uit de mond van het hysterische kind te krijgen en tegen dat het gekalmeerd was, waren alweer 5 minuten voorbij.

Lomme had het nu wel helemaal gezien en kwam met een beduusd gezichtje mijn richting uit.  Hij kon er niet vlug genoeg buiten zijn.  Op aangeven van de juf heb ik hem nog vlug eens enkele hoekjes van de klas getoond in de hoop dat hij het er toch nog ergens leuk vond maar hij bleef maar aan mijn hand trekken richting deur.

Ik excuseerde me bij de juf en volgde Lomme naar buiten.  De juf keek al even veronschuldigend terug.  Ik had echt met haar te doen.  Op de speelplaats kwamen we nog een kleuter tegen die op weg was naar deze klas.  Opnieuw zou de juf haar verhaal moeten onderbreken voor een laatkomer.  Waar is het respect gebleven?

2 gedachtes over “Geshockeerd

  1. Wat je soms ziet is echt niet te doen hoor. Ik moet zeggen dat in Jona’s klasje zeer zelden iemand te laat komt, maar vorig jaar was dat ook anders. Het ochtendritueel kon drie kwartier duren enkel en alleen door het voortdurend van ouders die te laat zijn.

    (anderzijds is het in onze school niet simpel om op tijd te zijn als je ook nog oudere kinderen hebt, want die moeten dan eerst helemaal naar de andere kant van het gebouw gebracht worden en de jongste kindjes worden dan het laatst afgezet opdat ze niet alleen in de speelzaal zouden moeten zitten wachten. )

  2. Oh, hoe erg. Kinderen vergeten dat niet rap hé. Heeft hij geen vriendje dat samen met hem zal starten in die klas? Dat zou dan misschien wel helpen.

    Wie steekt nu zijn kind de klas binnen met een lekstok in de mond? De scholen doen zoveel moeite om gezonde voeding te promoten, dan weet je als leerkracht bij voorbaat al dat het verloren moeite is…

Geef een reactie

