Lommes tweede schooldag

Lomme heeft een onrustige nacht achter de rug.  Een nare droom heeft hem rond 23u uit zijn slaap gerukt en het heeft geduurd tot ongeveer 4u vooraleer hij weer helemaal rustig werd en in een diepe slaap viel.  Vanmorgen was hij dan ook met geen stokken uit bed te krijgen.  “Slapen, ik wil in bed” klonk het.

Ik had gehoopt dat ik Lomme deze morgen kon uitwuiven aan de schoolpoort maar dat was weer veel te positief ingeschat.  Hij begon te wenen dus heb ik hem maar tot bij de juffrouw gebracht.  Hoe dichter ik bij z’n klasje kwam, hoe steviger hij mij vasthield.  En brullen!  De hele school moet het gehoord hebben.  Ik mocht hem losgelaten hebben, hij zou niet gevallen zijn.  Zo stevig hield hij me vast.  Ik probeerde hem te overhandigen aan de juffrouw maar zelfs dat lukte niet.  Ook zijn beertje kon geen soelaas brengen.  Ik had gehoopt me sterk te kunnen houden maar bij het zien van zoveel verdriet kon ik mijn eigen tranen niet bedwingen.  Als de juf er dan toch in geslaagd was om hem van mij af te plukken, ben ik onmiddellijk weggegaan.

In tegenstelling tot gisteren, zal het vandaag een lange en vermoeiende dag geweest zijn.  ’s Middags moest Lomme, net als zijn broer, op school blijven eten.  Na school moesten de jongens het barre vriesweer trotseren voor een tochtje van ’n kleine kilometer naar de naschoolse opvang.  Toen we hen daar (eindelijk) rond 18u konden oppikken, zat mijn kleine jongen, omringd door een handvol andere kinderen, naar de Peter en de wolf te kijken.  Zelfs na het trekken van zijn aandacht keek hij ongestoord verder. 

Griet van de opvang wist me te zeggen dat hij er niet geweend had.  Hij zou wel geweend hebben op weg naar.  We mochten ook twee natte broeken in ontvangst nemen, ééntje van op school en ééntje van in de opvang.  Nog nooit heb ik er zoveel begrip voor gehad.

Warre vertelde ons ’s avonds nog dat Lomme zijn bordje volledig had opgegeten in de eetzaal.  “En ik ook“, voegde hij er onmiddellijk aan toe alsof er bonussen te rapen vielen.  Ze hadden nochtans Lasagne voorgeschoteld gekregen; iets was ze allebei niet lusten.

En Lomme, die was zo schor als een kraai.  Anders dan anders is hij ook als een blok in slaap gevallen… mijn kleine kleuter.

3 gedachtes over “Lommes tweede schooldag

  1. Gisteren was ’t al zover, hier in Tielt. “Zeg, da kindje van je zus, ‘k heb er compassie mee zulle!” Beer Lomme was dinsdag na ’t school blijkbaar aan ’t ‘wenen’. Warre probeerde hem blijkbaar te troosten, met zijn armen helemaal rond zijn broer… Mijn meterhartje!

Geef een reactie

