De ene fiets is de andere niet

Nadat ik gisteren bijna met mijn gezicht op de straatstenen terecht kwam, stond mijn besluit vast: Lomme fietst voorlopig niet meer met die te grote fiets van Warre

Het was al een tijdje dat we in het slop zaten met Lommes fietskunsten.  Hij kon fietsen maar niet starten en stoppen.  Zijn kleine fietsje met stok was eigenlijk ideaal voor hem maar sindskort was die blijkbaar niet meer stoer genoeg en nam hij ofwel zijn grotere fiets (ongeveer dezelfde als Warres) met steunwielen, ofwel Warres fiets.

De fiets met de steunwielen was voor ons de gemakkelijkste optie.  Je kon hem loslaten zonder bang te zijn dat hij zou vallen.  Alleen ging het voor hem niet vlug genoeg en was hij niet echt gemotiveerd om deftig door te trappen.  Gevolg was dat wij hem liepen te duwen en hij de benen stilhield.

De fiets van Warre was voor ons de snelste optie.  Eens hij gestart was, kon hij ermee fietsen maar we moesten ernaast blijven lopen voor als hij wou stoppen anders lag hij gegarandeerd op de grond.  

Het was dus met die fiets dat we op weg waren van school naar huis.  Ik liep – op mijn hakken nota bene – naast Lomme die er een goed tempo op nahield.  Toen er een voetganger uit de tegengestelde richting kwam, week Lomme uit, schoot hij van het voetpad en viel.  Ik kon maar net over hem springen, struikelde en kwam pas een paar meter verder tot stilstand.  De dame die alles zag gebeuren schrok zich een bult en riep voor heel de straat: “Maar madam toch!”.

Toen ik badend in het zweet thuiskwam, heb ik onmiddellijk het juiste materiaal gezocht om die stok van het kleine fietsje te halen en riep ik Lomme heel gedecedeerd toe dat hij voortaan op die fiets zou rijden.

Na de middag, laadde ik de twee fietsen in de auto en reed ik met mijn twee jongens naar het bos.  Ik had zin in wandelen en fotograferen maar wou vooral Lomme overtuigen dat die kleine fiets ideaal was voor hem.  In een mum van tijd kreeg ik gelijk want na enkele minuten had Lomme mij niet meer nodig.  Hij startte, hij fietste en hij stopte zonder te vallen.  Operatie geslaagd.

2009092409

Geef een reactie

