Open-klas-avond

Vanavond was open-klas-avond.  Deze keer werd ik zowel in de eerste als in de derde kleuterklas verwacht.  Aangezien we de werking van de eerste kleuterklas twee jaar geleden al eens uitgelegd kregen, trok ik vol verwachting naar de derde kleuterklas van juf Veerle. 

Toen ik net op tijd binnenging, zaten 6 mama’s wat onwennig rond te kijken en een kwartier later waren we nog maar met 9.  Uiteindelijk zijn het er 11 geworden terwijl 13 mama’s bevestigd hadden.  11 mama’s op 27 kindjes; niet één papa.  Schandalig weinig vind ik dat.  Ik kan wel begrijpen dat sommige ouders nog moeten werken of dat ouders niet weg kunnen omdat de partner nog aan het werk is maar dat dat bij meer dan de helft van de gezinnen het geval is, kan ik moeilijk geloven.  Zijn de ouders eigenlijk nog wel geïnteresseerd in wat hun kind doet?  Willen zij dan niet weten met wat hun kind zijn dag vult?  Vinden zei het dan leuk om zich even in de leefwereld van hun kind te begeven?  Of zouden Thuis of Familie er voor iets tussen zitten?  Het getuigt in ieder geval van weinig respect, vind ik.  Niet voor hun kind maar ook niet voor de juf die zich dag in dag uit inzet om kinderen op de meest creatieve manier iets bij te brengen.  Dit gezegd zijnde…

De uitleg van de juf was dus wel boeiend en verrijkend.  Op een rustige manier overliep ze het dagschema van de derde kleuterklas.  Hier en daar haalde ze een attribuut boven om haar woorden kracht bij te zetten.  Er werden anekdotes verteld en ervaringen uitgewisseld.  Heel gezellig allemaal.  Opvallend is dat al heel wat activiteiten plaatsvinden ter voorbereiding van het eerste leerjaar.  Zo is er het ‘dansend schrijven‘.  Ikzelf had er nog nooit van gehoord maar het zou een techniek zijn om de kinderen voor te bereiden op een vlot, vloeiend en veerkrachtig handschrift.  Verder zijn er de moet- en de mag-opdrachten.  Moet-opdrachten moeten binnen een bepaald aantal dagen afgewerkt zijn.  Bij mag-opdrachten krijgen de kleuters de keuze als ze het al dan niet binnen een bepaalde periode uitvoeren.  Later op het jaar zal ook gewerkt worden met de beertjes van Meichenbaum die een kind leert om bewust zijn handelingen te sturen.  Voor het vrij spel zijn tal van hoekjes ingericht die met een groene bol als open aangeduid worden of met een rode als dicht. 

beertjes van meichenbaum

Na een uurtje kregen we de kans om vragen te stellen en om een kijkje te nemen in de klas.  Kort daarna nam ik afscheid van juf Veerle.  Voor geen geld had ik dit willen missen…

7 gedachtes over “Open-klas-avond

  1. Ik zou zo een info-avond ook voor geen geld ter wereld willen missen. Het is niet alleen interessant om eens duidelijk te horen en te zien hoe zo een dag eruitziet, maar ook de anekdotes errond en de mogelijkheid om de juf uit te vragen hoe je kind het eigenlijk feitelijk doet in de klas, zijn veel waard.

  2. Moesten ze dit hier in onze kleuterklassen organiseren zou ik er ook naartoe gaan ,zelfs al weet ik als collega toch al vrij veel over hun werking. Het is gewoon ook een kwestie van interesse tonen in wat je kind allemaal doet daar in dat klasje. Ikzelf (en mijn parallelcollega) organiseren ook altijd een info-avond voor de ouders van “onze” kindjes. En ook daar steeds vrij weinig belangstelling vind ik. En inderdaad ook veel ouders die zich dan inschrijven om uiteindelijk nooit te komen opdagen. De meesten daarvan komen zich de dag nadien zelfs niet even verontschuldigen… Maar toch blijven we het doen, al was het maar voor de “weinigen” die wel echt geinteresseerd zijn!

  3. Ik zou ook zeker gaan, ik ben eigenlijk al een beetje (heel veel) aan het uitkijken naar de eerste ouderavond. Maar tot nu nog niets… Mischien morgen eens aan de juf vragen of er binnenkort eentje is.
    Ik zou het zalig vinden om eens te gaan horen hoe mijn prutske het doet. Ik babbel elke woensdag ook heel kort met de juf bij het afhalen, maar dat is toch niet het zelfde…

  4. Bij ons wordt elk jaar in elke klas een infoavond georganiseerd. Dit jaar waren in mijn klas 10 van de 11 ouders aanwezig, zowel papa’s als mama’s of beide! Spijtig dat het niet overal zo is…

  5. Leuk te lezen dat er mama’s zijn die graag naar de info-avond komen. Ik was wel een stukje teleurgesteld over de opkomst, maar de afwezigen hadden ongelijk!
    Ik ben steeds blij als de ouders met een goed gevoel naar huis gaan.
    Bedankt Annelies!

Geef een reactie

