Zomerbijeenkomst

We hebben het overleefd.  Twee drukke maar heel fijne weekends zijn achter de rug.  Op 10 juli was er de jaarlijkse zomerbijeenkomst met een paar ex-collega’s en deze keer mocht ik niet gaan ontspannen in deze prachtige omgeving maar moest ik zelf gastvrouw spelen.  Laat ons stellen dat net dat me niet goed afgaat. 

Het is altijd hetzelfde liedje.  Minstens een week op voorhand begin ik zenuwachtig te lopen want alles moet zo nodig nog een extra poetsbeurt krijgen en op de dag zelf loop ik al helemaal rond als een kieken zonder kop.  Nog een geluk dat Mark zich over het eten wilt ontfermen – en daarvoor zijn fiets laat staan – of het komt nooit goed.

Die zaterdag was het dus al een hele dag mooi weer geweest met erg hoge temperaturen.  Ideaal dus voor een BBQ met mooi gedekte tafels buiten op het gazon maar dat was buiten die regenbui gerekend.  Dus stond ik, bij aankomst van de eerste gasten, het servies uit te drogen met één natte tafel buiten en één natte tafel alweer binnen.  De rest van de avond is het blijven kwakkelen waardoor we genoodzaakt waren om toch alles naar binnen te verhuizen.  Om maar te zeggen dat ik weer eens niet klaar was en dat het er nogal chaotisch moet uitgezien hebben.

De hapjes, met zorg bereid door koppel 1, en het aperitief hebben we nog buiten kunnen nuttigen want die enkele regendruppels zorgden bij deze hoge temperaturen eigenlijk wel voor enige afkoeling.  De hoofdmaaltijd werd door ons verzorgd.  Het compliment van ‘meest verfijnde BBQ’ hebben we met dank aangenomen.  Alle lof voor Mark die de recepten uitkoos en klaarmaakte.  Eindelijk konden we dan al geen pap meer zeggen maar een dessert, bereid door koppel 2, kan je gewoon niet afwijzen.  Meer nog, het was zo lekker dat die tweede portie er ook wel nog bij kon.

Om te eten, neem je tijd en die tijd vliegt als je in gezelschap bent.  Kort na het dessert werden de kinderen naar bed gestuurd en vertrok koppel 2 naar huis.  Koppel 1 bleef bij ons slapen en snakte met hun één-maand-oude baby ook naar rust.

Voor mij werd het een nacht in de zetel gestoord door muggen en vliegen en werd ik veel te vroeg gewekt door het alarm van twee wielertoeristen.  Gelukkig kon ik nog even indutten voor het jong geweld wakker werd.

Zo hectisch de zaterdag verliep, zo rustig werd de zondag.  Alsof met de nacht alle stress en zorgen waren verdwenen.  Er werd rustig ontbeten. Ik had een hele voormiddag om de rommel van de avond voordien weg te werken.  Meer dan een uur deed ik gewoon niets met een slapende baby op mijn buik (zalig!) en dan werd de BBQ nog maar eens in gang gelopen om de restjes weg te werken. 

Sinds het klaarzetten van de tafels (eerste foto) had ik er dus niet meer aan gedacht om mijn fototoestel boven te halen.  Pas bij het dessert op zondag was mijn hoofd leeg genoeg en vond ik de ruimte om te fotograferen.  Dat was vorig jaar duidelijk anders.  Daarmee is nog maar eens bevestigd wat ik al lang wist: gastvrouw spelen is niet één van mijn beste kwaliteiten.

4 gedachtes over “Zomerbijeenkomst

  1. Amaar Annelies toch. We hebben genoten van begin tot einde! Een goede gastvrouw is er een bij wie we op ons gemak zijn, bij wie we welkom zijn, waar we graag naartoe trekken omdat we al op voorhand weten dat het er gezellig zal zijn. Voilà. Daaraan voldoe jij ’s zomers en ’s winters, ’s morgens vroeg en ’s avonds laat. Over dit nu niet meer twijfelen eh?

  2. Voila, ik wou iets gelijkaardigs zeggen als hierboven.
    Maar ik snap het wel hoor, ik ben zo ook wel een beetje als er volk komt. Mijn man is dan gelukkig degene die het hoofd koel kan houden.
    By the way: dat is een prachtig servies, op de foto!

  3. @ zusjesenzo: het servies kreeg ik van mijn schoonvader. Op een dag toverde hij zo’n groot bord met gele bloem op tafel om iets te serveren. Ik was er helemaal weg van. Toen Mark me wist te zeggen dat dat bord onderdeel was van een heel servies, werd ook de rest tevoorschijn getoverd. Mijn schoonvader boodt het me aan en ik heb natuurlijk niet geweigerd. Blijkbaar is daar op zolder nog meer van dat te vinden. 🙂

Geef een reactie

