Rapporttrauma

Toen ik in het eerste leerjaar zat, deelde ik de klas met twee jongens die hun jaar overdeden en met het tweede leerjaar dat eveneens drie leerlingen telde.  Ik was dus de enige die nog moest leren rekenen en schrijven.  Op mijn trimestriële rapporten niets dan lof maar telkens weer diezelfde opmerking: “Annelies moet wat sneller werken”.  Ik werd waarschijnlijk verondersteld het tempo van die andere vijf te kunnen volgen.

Mijn rapporttrauma borrelt nog regelmatig op, zeker nu ook Warre afstevent op één.  Warre doet het nog altijd heel goed in de klas en moet amper een paar procenten prijsgeven en toch moet op elk rapport diezelfde opmerking meegegeven worden.

We weten ondertussen ook wel dat Warre zijn naam niet gestolen heeft en dat hij als een groot warhoofd door het leven gaat en toch krijgt hij dit bij elk klascontact en op elk schoolrapport op zijn boterham; waarschijnlijk bij gebrek aan andere opmerkingen.  Gelukkig ligt het kind er niet van wakker… en wij ook niet.

2 gedachtes over “Rapporttrauma

  1. Oeoeoe, daar zou ik toch de kriebels van krijgen… Flauw van de leerkracht en wat een gebrek aan inspiratie. Als de lessen even saai zijn als de opmerkingen, dan kan ik begrijpen dat “hij er zijn hoofd niet bij kan houden”

Geef een reactie

